Kansallisseuran hallituksen jäsen Lasse Hakala ottaa kantaa presidentinvaaleihin mielipidekirjoituksellaan sanomalehti Keskisuomalaisessa

Helena Tähtinen-Kivikäs
16.1.2018

Väyrynen puhuu omiaan

Kuuntelin 5.1. Paavo Väyrystä hänen vaalitilaisuudessaan Muuramessa. Meitä oli paikalla 20 henkillöä ja odotusarvo oli korkealla; en ollut koskaan aikaisemmin nähnyt ja kuullut Paavoa livenä, mutta tiesin hänen olevan loistava esiintyjä.

Ja niin hän olikin. Ilman paperia pidetty vaalipuhe oli selkeä, perusteellinen ja erittäin hyvin argumentoitu. Sisältö oli jaettu neljään osaan ja viimeisenä Väyrynen käsitteli presidentin roolia sisäpolitiikassa. Puheessaan presidenttiehdokas Väyrynen nosti useaan kertaan esiin presidentti Niinistön puheet ja teot ja kritiikki oli selkeätä ja puhujan näkökulmasta perusteltua.

Mutta ongelmana oli ja on, että Väyrynen puhui ja puhuu muunneltua totuutta. Hän sanoi yksiselitteisesti: ”Niinistön vaalibudjetti onkin 2 000 000 euroa ilmoitetun 1 500 000 sijaan, koska kokoomus puolueena laittaa kampanjaan 500 000 euroa.”

Tämä väite ei todellakaan pidä paikkaansa. Asia on helppo varmistaa vaali- ja puoluerahoitusvalvonnalle annetusta ilmoituksesta, jossa Niinistön Suomi 2024 ry:n vaalirahoitusta koskevasta ennakkolomakkeesta löytyvät kaikkien tukeaan antaneiden yksityishenkilöiden ja yritysten nimet.

Kokoomus puolueena sekä puolueen paikallisyhdistykset eivät anna kampanjaan senttiäkään. Tämä on merkityksellinen tieto, koska väite kokoomuksen 500 000 euron lisäsatsauksesta luo ikävän varjon Niinistön kampanjan moraalille.

Vaalirahoitusasian ohella olen eri mieltä Väyrysen kanssa myös siitä, että hänen väitteensä tuloerojen voimakkaasta kasvusta on virheellinen. Monien relevanttien tutkimustahojen mukaan tuloerot eivät ole viime vuosina kasvaneet juuri ollenkaan ja ne ovat Suomessa kansainvälisten vertailujen mukaan muutoinkin pienet.

Väyrynen on ulkopolitiikan superosaaja, enkä kykene häntä haastamaan tällä saralla. Mutta eri mieltä rohkenen toki olla.

Väyrysen mukaan Ukrainan kriisin suurimmat syylliset ovat EU ja länsimaat. Tulkinta on mielestäni sangen outo ja tuoksahtaa vahvasti suomettumiselta.

Niinikään Väyrysen esittämä vaatimus siitä, että Suomen tulisi vaatia nopeasti selkeitä vähennyksiä Venäjän kaupan sanktioihin, on mielestäni räikeä ja perusteeton irtiotto EU:n yhtenäisestä linjasta.

Presidentinvaalien todellinen kamppailu on vielä näkemättä. Olisi kuitenkin sangen suotavaa, että vaalitaistelu käytäisiin sivistysvaltion etikettiä ja politiikan hyviä pöytätapoja noudattaen.

Niinikään henkilöön kohdistuvaa suoraa kritiikkiä tulisi mielestäni välttää viimeiseen asti. Tämä koskee tietenkin kaikkia ehdokkaita.

Lasse Hakala

Jyväskylä