Maarit Venäläinen Jyväskylän Yrittäjien uusi puheenjohtaja

Helena Tähtinen-Kivikäs
15.11.2017

Keskisuomalainen

Maarit Venäläinen haluaa, että Jyväskylästä tehdään yhteistyössä Suomen yrittäjyyspääkaupunki kaikilla mittareilla mitattuna.

Jyväskylän Yrittäjät valitsivat yksimielisesti Maarit Venäläisen uudeksi puheenjohtajakseen. Hän aloittaa puheenjohtajana tammikuussa.

Venäläinen perusti ensimmäisen sote-alan yrityksensä Terveyspalvelu Visitan jo vuonna 2005. Yrityksen toiminta-ajatuksena oli tarjota kotisairaanhoitoa yksityisille ja työterveyspalveluita yrityksille. Terveyspalvelu Visita kasvoi muutamassa vuodessa noin 20 henkilön ja hieman yli miljoonan euron liikevaihdon yritykseksi.

Visita Oy:n Venäläinen perusti vuonna 2010, jolloin hoiva- ja työterveyspalvelut siirtyivät osakeyhtiölle. Kolme vuotta myöhemmin yrityskauppojen myötä Visita Oy:n kaikki toiminta myytiin eteenpäin.

Tällä hetkellä Venäläinen pyörittää Terveyspalvelu Visitan ohella Trimmauspalvelu Emppuliinaa, joka on erikoistunut koirien trimmauksiin.

"Jyväskylä ei voi olla ilman elinvoimaista keskustaa"

Venäläinen otti heti valinnan jälkeen kantaa Jyväskylän keskustan tilanteeseen.

– Keskustan alue herättää paljon huolta ja keskustelua. Yrittäjäjärjestön on vakavasti mietittävä kaupungin kanssa, mitä toimenpiteitä on tehtävä ja minkälaista apua on saatavilla siihen, että keskustan alueen yritykset eivät kuole, vaan keskusta pysyy elinvoimaisena ja houkuttelevana isoista kauppakeskuksista huolimatta, hän sanoo.

– Tämä on haasteellinen tehtävä, mutta Jyväskylä ei voi olla ilman elinvoimaista keskustaa.

Venäläinen asuu Palokassa kolmen koiran kanssa. Perheeseen kuuluu myös kolme aikuista, jo omillaan asuvaa poikaa.